Kereta Dengan Bahan Bakar Paling Jimat Di Dunia
VW L1 (L1 = 1 liter) adalah kereta roda empat paling jimat bahan bakar di dunia yang dikembangkan syarikat automotif Volkswagen.Melalui penelitian dan pembangunan selama beberapa tahun, Ferdinand Piech presiden Volkswagen telah mempamerkan kemampuan kendaraan ini dengan memandu L1 dari pejabat pusat Wolfsburg sampai ke Hamburg, total perjalanan 200 km. Sistem penggerak L1 menggunakan sebuah enjin diesel 1 silinder dan hanya 0.3 liters displacement, SDI (Super Direct Ignition) kereta tersebut memanfaatkan kawalan langsung dari silinder enjin untuk menghidupkan kereta.
enjinnya menggunakan struktur monomer bahan aluminium, silinder enjin pembakaran dan Crankshaft dilebur menjadi satu, ditambah lagi komponen-komponen lain yang telah dibuat seringan mungkin, jikalau tanpa cairan pelincir,beratnya hanya 26 kg.Untuk mengurangi berat kereta tersebut,L1 telah menggunakan rangka jenis space frame dari logam magnesium dan serat karbon, total berat kereta 74 kg. Selain mengurangi berat, tenaga gesekan antara bagian enjin dan aerodinamik body kereta diminimkan, itu juga merupakan penyebab utama pengurangan pemakaian bahan bakar. ke'effisien' halangan angin L1 hanyalah 0.159, lebih rendah daripada motorsikal.
Demi tercapainya keefisien halangan (angin) dan target pemakaian bahan bakar yang berkaitan dengannya, bersamaan itu juga dengan syarat L1 hanya boleh mengangkut 2 orang penumpang, maka sistem penataan dua tempat duduk itu diatur segaris, depan-belakang.roda belakang L1 hampir sepenuhnya terbuat oleh plat body kereta,kaca spion belakang yang terletak di tepi pintu juga telah dihilangkan, diganti dengan kamera terletak di sisi kerete dengan 2 monitor LCD mini.syarikat automotif VW di dalam proses pembangunan L1,dengan target 1 liter bahan bakar untuk setiap 100 km.
enjinnya menggunakan struktur monomer bahan aluminium, silinder enjin pembakaran dan Crankshaft dilebur menjadi satu, ditambah lagi komponen-komponen lain yang telah dibuat seringan mungkin, jikalau tanpa cairan pelincir,beratnya hanya 26 kg.Untuk mengurangi berat kereta tersebut,L1 telah menggunakan rangka jenis space frame dari logam magnesium dan serat karbon, total berat kereta 74 kg. Selain mengurangi berat, tenaga gesekan antara bagian enjin dan aerodinamik body kereta diminimkan, itu juga merupakan penyebab utama pengurangan pemakaian bahan bakar. ke'effisien' halangan angin L1 hanyalah 0.159, lebih rendah daripada motorsikal.
Demi tercapainya keefisien halangan (angin) dan target pemakaian bahan bakar yang berkaitan dengannya, bersamaan itu juga dengan syarat L1 hanya boleh mengangkut 2 orang penumpang, maka sistem penataan dua tempat duduk itu diatur segaris, depan-belakang.roda belakang L1 hampir sepenuhnya terbuat oleh plat body kereta,kaca spion belakang yang terletak di tepi pintu juga telah dihilangkan, diganti dengan kamera terletak di sisi kerete dengan 2 monitor LCD mini.syarikat automotif VW di dalam proses pembangunan L1,dengan target 1 liter bahan bakar untuk setiap 100 km.