SPONSOR BY

Welcome To My Blog 1Malaysia1Stop

It's finished - Im newbie..This is my 1st blog..You can see the new home of 1malaysia1stop web a personal and community site..The new web address is http://1malaysia1stop.blogspot.com. Please, if you can, visit and have a look around maybe leave me a comment (hint, hint!) join me at my facebook and twitter..


Visit Facebook Pages
www.facebook.com/pages/1malaysia1stop/158792287504745

Visit Blogspot
http://1malaysia1stop.blogspot.com

SPONSOR BY

Great Eastern

Great Eastern
PERLINDUNGAN yang betul pasti memberikan jaminan untuk masa depan yang tidak dapat dijangka. Bukan saja perlindungan untuk mental dan emosi, malah pada zahirnya membabitkan fizikal yang memerlukan sedikit pengorbanan dalam aspek kewangan. justeru, salah satu bentuk perlindungan ialah insurans.. Antara kepentingan2 insurans ialah : 1. Perlindungan kewangan ketika hilang upaya 2. Suatu tabung persaraan 3. Suatu pelan perubatan/kesihatan 4 Sebahagian daripada pelan kewangan menyeluruh. jika anda inginkan maklumat lnjut..hubungi saya di 016-6404460 ~Perlindungan insurans menjamin masa depan anda~

Sahabat 1malaysia

Sertai sahabat 1malaysia secara percuma sekarang untuk menikmati pelbagai ganjaran menarik..

Untuk maklumat lanjut sila layari laman web http://www.sahabat1malaysia.com

Kereta Dengan Bahan Bakar Paling Jimat Di Dunia

VW L1 (L1 = 1 liter) adalah kereta roda empat paling jimat bahan bakar di dunia yang dikembangkan syarikat automotif Volkswagen.Melalui penelitian dan pembangunan selama beberapa tahun, Ferdinand Piech presiden Volkswagen telah mempamerkan kemampuan kendaraan ini dengan memandu L1 dari pejabat pusat Wolfsburg sampai ke Hamburg, total perjalanan 200 km. Sistem penggerak L1 menggunakan sebuah enjin diesel 1 silinder dan hanya 0.3 liters displacement, SDI (Super Direct Ignition) kereta tersebut memanfaatkan kawalan langsung dari silinder enjin untuk menghidupkan kereta.

enjinnya menggunakan struktur monomer bahan aluminium, silinder enjin pembakaran dan Crankshaft dilebur menjadi satu, ditambah lagi komponen-komponen lain yang telah dibuat seringan mungkin, jikalau tanpa cairan pelincir,beratnya hanya 26 kg.Untuk mengurangi berat kereta tersebut,L1 telah menggunakan rangka jenis space frame dari logam magnesium dan serat karbon, total berat kereta 74 kg. Selain mengurangi berat, tenaga gesekan antara bagian enjin dan aerodinamik body kereta diminimkan, itu juga merupakan penyebab utama pengurangan pemakaian bahan bakar. ke'effisien' halangan angin L1 hanyalah 0.159, lebih rendah daripada motorsikal.


Demi tercapainya keefisien halangan (angin) dan target pemakaian bahan bakar yang berkaitan dengannya, bersamaan itu juga dengan syarat L1 hanya boleh mengangkut 2 orang penumpang, maka sistem penataan dua tempat duduk itu diatur segaris, depan-belakang.roda belakang L1 hampir sepenuhnya terbuat oleh plat body kereta,kaca spion belakang yang terletak di tepi pintu juga telah dihilangkan, diganti dengan kamera terletak di sisi kerete dengan 2 monitor LCD mini.syarikat automotif VW di dalam proses pembangunan L1,dengan target 1 liter bahan bakar untuk setiap 100 km.